Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

Hoe kom ik van een minderwaardigheidsgevoel af? 12 tips

Hoe kom ik van een minderwaardigheidsgevoel af? 12 tips

Laatst bijgewerkt: 13 januari 2021

Zeer waarschijnlijk heb jij, wanneer je dit artikel leest, last van minderwaardigheidsgevoelens. Of ken je misschien iemand die hier last van heeft. Ik zal eerst kort ingaan op wat een minderwaardigheidsgevoel nou eigenlijk precies is.

Wanneer jij niet tevreden bent met jezelf kun je last hebben van een minderwaardigheidsgevoel. Je voelt je letterlijk ‘minder dan anderen’. Het hebben van een minderwaardigheidsgevoel is niet fijn. Je hebt vaak (of altijd) het gevoel dat je minder bent dan anderen. Daarnaast denk je ook dat anderen dit van jou vinden. Je hebt het idee dat anderen jou minder waard vinden. Hierdoor kun je je ook anders gaan gedragen richting anderen.

Het is natuurlijk niet erg dat je je een keer wat minder voelt, dat zal iedereen wel eens hebben. Als het je echt gaat beheersen, dan is het niet fijn en ook niet goed voor je. Wanneer je last hebt van minderwaardigheidsgevoelens durf je sommige dingen ook niet meer te doen. Je kunt, wanneer je deze minderwaardigheidsgevoelens langer hebt, ook last hebben van negatieve gevoelens en gedachten en angst om te falen. Dit kan jou in het dagelijks leven enorm belemmeren.

Ik geef jou hier verschillende tips om hier mee om te leren gaan en hoe je hier van af kunt komen.


1. Zoek uit waar het vandaan komt

Als eerste stap is het handig om uit te zoeken waar je minderwaardigheidsgevoel vandaan komt. Dit kan door verschillende oorzaken komen. Bijvoorbeeld doordat je vroeger gepest bent, of dat je te perfectionistisch bent en heel hoge eisen aan jezelf stelt. Doordat er dingen dan niet lukken, kun je gaan denken dat je het ook echt niet kunt en dat het allemaal niet lukt.

Het kan ook komen doordat je eigenlijk nooit echt complimenten hebt gekregen van anderen en alleen maar hoort wat je niet goed hebt gedaan. Hierdoor focus je je op de negatieve punten. Het is dan ook niet heel gek dat je op een negatieve manier naar jezelf kijkt.

Ik ben benieuwd of je weet waar het bij jou vandaan komt. Wellicht kun je hier nog wat in veranderen op dit moment, maar als dit in het verleden vooral is gebeurd is dat natuurlijk een stuk lastiger. Je kunt de tijd nou eenmaal niet meer terugdraaien. Wel kun je de manier waarop je tegen dingen aankijkt veranderen en dit omdraaien in iets positiefs. Blijf dus niet in het negatieve hangen en probeer er wat van te maken.

Stel dat je ouders in het verleden vaak negatief tegen je praten en je kleineerden. Je kunt dit niet terug draaien, net als dat je vroeger misschien wel gepest bent.


2. Leer anders denken

Dit is misschien niet de makkelijkste tip die ik je ga geven, maar wel een heel belangrijke. Je mindset, de manier waarop je denkt en tegen dingen aankijkt, heeft een grote invloed op jou als persoon. Wanneer jij denkt dat je niks kunt en nergens goed in bent, ga je je hier ook naar gedragen. Je gelooft uiteindelijk ook echt dat je niks kunt en voelt je daardoor minderwaardig. Dit heeft dus allemaal invloed op elkaar.

Sta op verschillende momenten eens stil bij wat je denkt en probeer deze gedachten om te buigen naar iets positiefs en naar helpende gedachten. De eerste stap is dus om je er bewust van te zijn dat je negatief denkt en wat de gevolgen hiervan zijn en wat de invloed hiervan is.

Het vergt wel wat oefening om anders te leren denken. Je kunt bijvoorbeeld aan het einde van de dag, voor je gaat slapen, drie positieve punten opschrijven van die dag. Zo sluit je de dag positief af. Het moet wel onderdeel worden van je routine, dus dit moet je wel blijven doen iedere dag. Als je het af en toe een keer doet heeft het niet zoveel effect.

Probeer sowieso alles eens met een positieve blik te bekijken. Dit zal je heel erg gaan helpen, waardoor jij je uiteindelijk echt beter over jezelf zult voelen.


3. Praat erover met anderen

Het kan heel fijn zijn om met anderen over je (minderwaardigheids)gevoelens te praten. Het kan opluchten door erover te praten. Kijk eens bij wie jij je fijn voelt en met wie je hierover zou willen praten. Ik weet zeker dat het al heel fijn is om het te kunnen benoemen en te bespreken met iemand anders. Vooral als je het nog nooit eerder hebt gedeeld en deze gevoelens altijd voor jezelf hebt gehouden.

Misschien heeft de ander nog een aantal goede tips voor je, zodat jij je uiteindelijk zekerder over jezelf gaat voelen. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat je je fijn voelt over jezelf en jezelf niet als minder ziet dan andere mensen. Dit zit jou alleen maar in de weg en dat is niet fijn.

Mocht je nou niemand hebben bij wie je terecht kunt, je kunt altijd naar een coach of iemand anders gaan die jou hierbij kan helpen. Er zijn genoeg mensen die je hierbij kunnen ondersteunen. Je staat er dus niet alleen voor.


4. Stop met vergelijken

compare

Stop eens met jezelf vergelijken met andere mensen. Het heeft helemaal geen zin om jezelf constant te vergelijken met anderen. Je kunt altijd wel bezig zijn met hoe het anders en beter kan, maar je hebt hier helemaal niks aan. Kijk naar wat je wel hebt.

Het is echt wel menselijk dat we af en toe onze eigen situatie vergelijken met die van anderen, maar je hebt er dus helemaal niks aan. Blijf hier niet te lang in hangen en kijk naar je eigen situatie en naar wat je wel hebt.

Een leuke en praktische oefening is om eens op te schrijven waar je tevreden mee bent. Waar ben je tevreden mee? Als je jezelf dan weer eens vergelijkt met anderen, pak dit papier er dan eens bij en wees tevreden en blij.


5. Iedereen maakt fouten

Wees je er bewust van dat iedereen, maar dan ook echt iedereen, wel eens fouten maakt. Zelfs de slimste en machtigste personen in de wereld maken fouten. Dit is menselijk en hoort nou eenmaal bij het leven. Probeer dit voor jezelf te accepteren en in je achterhoofd te houden.

Wanneer er dan wel een keer iets fout gaat, kun je je hier aan vasthouden en relativeren dat het gewoon zo is en gaat in het leven.


6. Richt je op het positieve

think positive

Wanneer je te maken hebt met minderwaardigheidsgevoelens is het verstandig om je op het positieve te richten. We kijken vaak, helaas, naar de negatieve punten en de dingen die niet goed gaan. Word je hier uiteindelijk beter en blijer van? Nee, zeker niet!

Kijk naar wat er wel goed gaat en waar je voldoening en plezier uithaalt. Ga hier meer van doen. Dit is zo belangrijk. Je hebt maar 1 leven, dus waarom zou je je richten op alles wat negatief is en minder leuk? Dat is eigenlijk heel dom. Dit klinkt natuurlijk wel een stuk makkelijker dan het is, maar zeker het proberen waard.

Doe jij werk wat je leuk vindt en word je hier blij van? Word je blij van de sport die je beoefend? Sta hierbij stil en ga hier meer van doen. Richt je leven zo in zodat je er zoveel mogelijk positiefs uithaalt.

Kijk daarbij ook naar wat je goed kunt en waar je positieve energie uithaalt. De dingen die we leuk vinden en waar we goed in zijn, brengen vaak meer positieve gevoelens met zich mee. Je voelt je hier automatisch zekerder en fijner door. Dat is uiteindelijk wat je wil, wanneer je te maken hebt met minderwaardigheidsgevoelens.


7. Ga om met mensen die je liefde geven

Omring jezelf met mensen waar je blij van wordt en die jou liefde geven. Door met mensen om te gaan waar jij liefde van krijgt, voel jij je sneller een geliefd persoon. Grote kans dat zij jou laten inzien dat je het waard bent en dat je er mag zijn.

Deze gevoelens zijn belangrijk. Wanneer jij je fijn voelt bij de mensen waarmee je omgaat, zullen deze positieve gevoelens (blijven) groeien. Dat is zeer belangrijk om van een minderwaardigheidsgevoel af te komen.

Wanneer jij omgaat met mensen die jou kleineren en/of pesten, zul je je alleen nog maar minder voelen dan anderen. Het wordt er dan ook echt ingedrukt. Dat is niet de bedoeling natuurlijk en zal ervoor zorgen dat je alleen maar meer minderwaardigheidsgevoelens zult ontwikkelen of hier last van zult krijgen.


8. Geef je grenzen aan

Geef je grenzen aan richting anderen. Wanneer anderen lullige of negatieve dingen tegen jou zeggen, geef dan aan dat je dit niet fijn en leuk vindt. Ze horen dit absoluut niet te doen en zeggen tegen jou, maar door het ook zelf nog aan te geven laat je wel duidelijk merken dat je het niet fijn vindt.

Niet iedereen houdt rekening met een ander, dus dan is het belangrijk om het zelf nog aan te geven. Je hebt er dan in ieder geval alles aan gedaan om duidelijk te maken dat je het niet leuk en fijn vindt. Je hebt hier zelf invloed op. Je hebt geen invloed op hoe de ander hier op reageert en hoe een ander hiermee omgaat. 


9. Dingen doen waar je blij van wordt

happy

Doe dingen waar je blij van wordt. Door te doen wat je leuk vindt en waar je positieve gevoelens van krijgt, zul je groeien. Je minderwaardigheidsgevoelens zullen, als het goed is, meer naar de achtergrond verdwijnen wanneer je dingen doet waar je blij van wordt.

Weet jij wel waar je blij van wordt? Zoek dit uit en ga hier meer van doen. Ik garandeer je dat dit jou echt gaat helpen.

Ik word zelf heel erg blij van mooi weer, lekker sporten, koken en genoeg tijd voor mezelf. Hier plan ik iedere dag sowieso iets van in (behalve het mooie weer natuurlijk, want dat heb ik zelf niet in de hand). Ik weet dat ik blij en ontspannen word van sporten en ontspanning. Iets wat heel erg belangrijk is voor mij. Daarnaast vind ik mijn werk ook heel erg leuk en de gesprekken die ik met mensen heb.


10. Leer omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek kan best wel lastig zijn. Vrijwel iedereen krijgt wel te maken met kritiek. Van vrienden, familie, op school of op je werk. Dit hoort er helaas bij. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe vaak je kritiek krijgt. Wanneer je alleen maar kritiek krijgt en nooit eens een keer een compliment, dan wordt het wel lastiger om om te gaan met kritiek.

Probeer eerst goed te luisteren naar wat de ander zegt en wat voor punt van kritiek hij of zij heeft. Bedenk dan wat je hier mee wilt gaan doen. Laat je het over je heen komen of ga je hier verder op in? Wat belangrijk is, is dat je niet meteen in de verdediging schiet. Vaak is het niet op jou als persoon gericht, maar op datgene wat je doet. Probeer hier onderscheid in te maken voor jezelf.

Wanneer het niet duidelijk is voor jou wat de ander bedoelt, kun je de ander vragen om het extra te verduidelijken. Je kunt hierbij ook om voorbeelden vragen. Daarna kijk je naar waar je het wel mee eens bent en waar niet mee. Dit kun je op een rustige manier aangeven richting de ander. 

Nadat je kritiek hebt gekregen en hier op hebt gereageerd, is het van belang dat je hier niet te lang in blijft hangen. Wanneer je te lang blijft hangen in het negatieve, zul jij je hierdoor echt niet beter gaan voelen. Recht je schouders en ga door!


11. Luister naar jezelf

chill

Een heel belangrijke tip: luister goed naar jezelf!

Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik jou wil meegeven. Blijf bij jezelf en luister goed naar jezelf. Geef jezelf de aandacht en rust die je nodig hebt. Merk je dat je een heel drukke dag of week hebt gehad en dat je toe bent aan een moment voor jezelf? Plan deze in en geniet van het moment.

Door constant maar door te gaan en geen moment rust te pakken, ben je alleen maar bezig en druk. Niet heel fijn. Sta stil bij je emoties en hoe je je voelt. Accepteer het en geef jezelf hier ook aan over. Dat is juist goed en helemaal niet erg om zo af en toe te doen.


12. Geef jezelf complimenten

Jezelf complimenten geven is misschien niet het eerste waar je aan denkt. Het is wel goed om zo af en toe te doen. Waarover kun je jezelf vandaag een compliment geven? Wat heb je goed gedaan en waar ben je trots op?

‘Ik heb vandaag heel veel gedaan voor mijn werk en mijn studie, daar ben ik trots op. Ondanks dat het heel erg mooi weer was en ik ook naar het strand had kunnen gaan, ben ik toch maar mooi aan de slag gegaan. Hier voel ik mij nu heel goed over. Ik ben trots op mijzelf’.

Oefen hier mee en maak het jezelf eigen.


Conclusie

Met bovenstaande tips kun jij aan de slag om van je minderwaardigheidsgevoelens af te komen. Nadat jij deze gevoelens bij jezelf herkent en je hier bewust van bent, kun je hier zelf ook echt actief mee aan de slag.

Mocht het je nou zelf toch niet lukken om hier van af te komen en heb je hier extra hulp bij nodig? Je kunt altijd naar een coach of iemand anders gaan die hier in gespecialiseerd is om hier over te praten.


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.