Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

10 tips om van een negatief zelfbeeld af te komen

10 tips om van een negatief zelfbeeld af te komen

Laatst bijgewerkt: 13 januari 2021

Heb jij een negatief zelfbeeld en wil je hier van af? Lees onderstaande 10 tips eens door wat een negatief zelfbeeld is en wat jij hier zelf aan kunt doen. Door zelf actief hier mee aan de slag te gaan, kun jij leren om uiteindelijk positiever naar jezelf te kijken en een positief zelfbeeld te creëren. Dat wil jij toch ook?


Wat is een negatief zelfbeeld?

Zelfbeeld is het beeld wat je over jezelf hebt gevormd. Dit beeld beschrijft hoe jij over jezelf denkt, voelt en wat je van jezelf verwacht. Dit kan ook gaan over hoe jij denkt dat anderen jou zien en ervaren. Wanneer jij jezelf waardeert, is je zelfbeeld ook meteen een stuk positiever.

Je kunt een negatief of positief zelfbeeld hebben. Wanneer je een negatief zelfbeeld hebt, kijk je niet positief naar jezelf en ben je vaak niet tevreden met jezelf. Het kan zijn dat je jezelf altijd met anderen vergelijkt en wil zijn zoals een ander. Heel vaak laat je zelfbeeld je doen en laten beïnvloeden.

Over onszelf denken

Wanneer jij jezelf niet mooi vindt, ga je ook niet veel tijd en aandacht stoppen in je uiterlijk, omdat je jezelf toch niet belangrijk en mooi vindt. Ons gedrag versterkt vaak hoe we over onszelf denken. Op deze manier kan er een vicieuze cirkel ontstaan. Je gedraagt je in een bepaalde mate naar hoe jij over jezelf denkt. Vaak vergroten mensen met een negatief zelfbeeld de negatieve punten van zichzelf. Het is voor hen lastig om naar de positieve punten te kijken.

Er zijn veel mensen die niet positief naar zichzelf kijken:

  • Je bent kritisch naar jezelf
  • Perfectionistisch
  • Denken dat ze dingen verkeerd hebben gedaan of niet goed doen
  • Denken dat ze niks kunnen
  • Denken dat ze lelijk zijn 

Als je dan ook nog eens kritiek krijgt van je omgeving, dan ga je dit ook nog geloven en kun je al snel een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Dit wordt ook nog eens extra versterkt wanneer jij jezelf met anderen vergelijkt. Wanneer je een positief zelfbeeld hebt, kijk je positief naar jezelf en ben je eigenlijk best wel heel tevreden met wie je bent. Wanneer jij je positieve eigenschappen van jezelf meer aandacht geeft werkt dit heel positief. 

Ik geef jou hieronder 10 tips waarmee je aan de slag kunt gaan om van je negatief zelfbeeld af te komen.


1. Waar komt jouw negatieve zelfbeeld vandaan?

Wanneer jij te maken hebt met een negatief zelfbeeld, wil je vast heel graag weten waar dit vandaan komt. Wanneer je dit weet, kun je hier ook echt wat aan gaan veranderen. Misschien heb je wel een idee waar dit vandaan komt. Het kan zijn dat je een negatief zelfbeeld hebt gecreëerd door verschillende oorzaken;

Je hebt vervelende en nare ervaringen in het verleden meegemaakt

Je vergelijkt situaties uit het heden met situaties uit het verleden. Stel, je bent vroeger heel erg gepest vanwege je uiterlijk. Iemand zegt er nu iets over. Dit kan jou heel erg raken en de herinneringen van het pesten van vroeger kunnen weer naar boven komen.

Je hebt hier negatieve gevoelens aan over gehouden en dit blijft vaker terugkomen. Je koppelt dit met ervaringen uit het verleden. Dit kan heel vervelend zijn en hier wil je van af. De eerste stap is door je hier bewust van te zijn waar het vandaan komt. Daar ga je eerst mee aan de slag. 

Je werd thuis vaak negatief benaderd en voelde je niet gehoord of gezien

Dit kan al begonnen zijn in de opvoeding toen je nog jong was. Wanneer jij vaak negatief aangesproken werd en er eigenlijk nooit iets goeds of positiefs over je gezegd is, ga je dit uiteindelijk wel geloven. Vooral wanneer je ouders dit tegen je zeiden. Wanneer dit altijd tegen je gezegd wordt denk je uiteindelijk echt dat dit ook zo is. Je kunt je hier zelfs naar gaan gedragen. Je cijfert jezelf weg en hebt het idee dat je er niet toe doet en niet belangrijk genoeg bent.

Weinig aansluiting bij anderen

Het kan zijn dat je weinig aansluiting bij leeftijdsgenoten had en dat je dit nu ook nog ervaart bij je huidige vrienden, collega’s etc. Je hebt het gevoel dat je altijd buiten de boot valt en dat je er nooit echt bij hoort. Dit kan ook door vroeger komen. Je bent hier in je hoofd constant mee bezig, en je wil er juist zo graag bij horen. Doordat je er vroeger niet bij hoorde, ben je hier nu heel erg bang voor om er buiten te vallen. Je wilt graag aardig gevonden worden en doet hier dan ook alles aan. Loop jezelf niet voorbij en blijf doen wat goed voelt voor jou. 

Je vergelijkt jezelf vaak met anderen

Door het constant vergelijken met anderen, kun je ook een negatief zelfbeeld hebben gecreëerd. Door jezelf constant te vergelijken met anderen, die een mooier huis hebben, een mooiere auto en een leukere baan, voel jij jezelf slechter. Het is belangrijk dat je jezelf niet altijd met anderen vergelijkt. Jij bent leuk en goed zoals je bent en het helpt absoluut niet om jezelf te vergelijken met anderen.


2. Wees lief voor jezelf/zorg goed voor jezelf

Een heel belangrijke tip om van je negatieve zelfbeeld af te komen is door goed voor jezelf te zorgen. Wanneer jij goed voor jezelf zorgt, neem je de tijd voor jezelf en zet jij jezelf op de eerste plaats. Hierdoor zul jij je veel fijner en beter voelen. Het betekent niet dat direct je negatieve zelfbeeld helemaal verdwenen is, maar het is wel een goede stap in de juiste richting.

Door tijd voor jezelf te nemen kom je tot rust en ontspanning. Het is super belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer jij goed voor jezelf zorgt, ben je een veel leuker persoon en kijk je waarschijnlijk een stuk positiever naar jezelf etc.

Door dingen te doen waar jij blij van wordt en energie van krijgt zorg je goed voor jezelf. Weet je wel wat je leuk vindt om te doen en waar je energie van krijgt? Schrijf dit eens op voor jezelf. Wanneer jij dan even niet zo lekker in je vel zit, kun je deze lijst erbij pakken en een keuze maken wat je gaat doen om weer energie te krijgen.


3. Weet waar je goed en minder goed in bent

Weet jij eigenlijk wel waar je goed in bent? En waar je niet zo goed in bent? We weten vaak wel waar we niet zo goed in zijn en staan vaker stil bij onze slechte punten. Het is wetenschappelijk bewezen? dat mensen het makkelijker vinden om de dingen te benoemen waar we niet goed in zijn. Wanneer jij jezelf echt leert kennen en weet waar je wel en niet goed in bent, kan dit heel veel doen met jouw zelfbeeld. Als jij je altijd alleen maar richt op je negatieve punten, dan is het ook niet gek dat je een negatief zelfbeeld hebt gecreëerd toch? Door je juist op je positieve punten te richten, ga je inzien dat je echt niet alleen maar negatieve punten hebt en dat jij heel leuk bent als persoon!

Maak voor jezelf de volgende 2 lijsten. Je wordt je zo bewust van waar je wel en niet goed in bent. Door hier inzicht in te krijgen, leer jij jezelf beter kennen en zie je ook je positieve punten.

  • Waar ben ik goed in? Schrijf hier alles op waar jij goed in bent. Welke vaardigheden, kwaliteiten & talenten heb jij? Wat kun jij goed? 
  • Waar ben ik niet goed in? Schrijf hier alles op waar jij niet/minder goed in bent. Welke valkuilen, zwakke punten heb jij?

4. Complimenten krijgen en geven

Je hebt vast wel eens keer een compliment gekregen van iemand anders toch? Vrijwel iedereen krijgt wel complimenten van anderen. Je bent je hier alleen niet altijd bewust van. Misschien ben je het ook wel weer snel vergeten of wuif je het compliment weg als het tegen je gezegd wordt. Door bewust stil te staan bij wanneer jij een compliment krijgt, zul je zien dat dit goed is voor jouw zelfbeeld. 

Vaak is het voor mensen heel belangrijk wat een ander van je vindt. Wanneer een ander jou leuk en aardig vindt, doet dit jou goed. Je voelt je geliefd en mensen vinden het fijn om met jou om te gaan. Het krijgen van complimenten geef je een goed gevoel. Dat is altijd fijn om te horen, toch?

Complimenten opschrijven

Schrijf de complimenten een tijdje op voor jezelf die je hebt gekregen van anderen. Je kunt dit er dan altijd weer bijpakken en zien wat voor mooie complimenten jij hebt gekregen. Dit kan jou helpen om positiever naar jezelf te kijken en daarmee uiteindelijk een positief zelfbeeld te creëren.

Daarnaast is het ook goed om jezelf af en toe een compliment te geven. Door het geven van complimenten aan jezelf, sta je stil bij het positieve en wat er goed gaat. Ga hier eens mee oefenen. Je zult merken dat dit uiteindelijk vanzelf gaat. 


5. Vergroot je zelfvertrouwen

Vaak hebben mensen met een negatief zelfbeeld niet veel zelfvertrouwen. Ze hebben weinig vertrouwen in zichzelf en denken dat ze dingen niet kunnen of niet goed doen. Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, kun je bang zijn om fouten te maken. Dit draagt natuurlijk niet bij aan een positief zelfbeeld. Je kunt denken dat je het niet goed doet, dat je iets niet kunt, dat iets je weer niet is gelukt of dat je niet goed genoeg bent.

Je kunt er wel wat aan doen om je zelfvertrouwen vergroten. Sta aan het eind van de dag stil bij wat je goed hebt gedaan of wat goed ging die dag. Schrijf dit op, zodat je het ook op papier ziet staan. Je ziet aan het einde van de dag dat er eigenlijk heel veel dingen wel goed zijn gegaan. Dit zorgt er uiteindelijk weer voor dat je zelfvertrouwen een boost krijgt. 


6. Accepteer jezelf zoals je bent

Je bent goed zoals je bent! 

Probeer jezelf te accepteren. Ieder heeft zijn sterke en minder sterke punten. Maar als jij je hier bewust van bent en dit accepteert ben je al heel ver. Door constant maar naar anderen te kijken of naar de dingen die niet zo goed gaan of waar je minder goed in bent, helpt dit jezelf niet. Dus probeer jezelf te accepteren zoals je bent. Dit zal jou een stuk meer rust geven, dan dat je constant maar bezig bent met wat er beter kan of wat er niet goed gaat. 

Het klinkt misschien wel makkelijker dan het is, maar ik weet dat jij dit kunt!


7. Weet waar jij tevreden over bent

Waar ben jij tevreden over in jouw leven? Schrijf dit op. Je krijgt zo heel duidelijk te zien wat je niet wilt veranderen en wat je graag zo wilt houden.

Dit kan zijn dat je heel tevreden bent met je baan, je vriend of vriendin en je familie. Koester dit en zorg ervoor dat je dit behoudt. Wanneer je weet waar je tevreden over bent, dan kun je je leven daar nog meer op gaan inrichten. 


8. Weet waar jij ontevreden over bent

Waar ben jij ontevreden over in jouw leven? Schrijf dit allemaal op. Wat wil je graag veranderen en waar ben je niet tevreden over. Kijk of het haalbaar is om hier wat aan te doen en welke kleine stapjes je hier nu al in kunt zetten? Misschien ben je niet tevreden met je baan?

Je zou misschien wel andere taken erbij gaan doen, zodat het weer uitdagender wordt, of je gaat eens rondkijken wat er nog meer voor leuke banen zijn. Het is jouw leven, jij bepaalt uiteindelijk hoe je het inricht. Je kunt beter achteraf spijt hebben van iets wat je wel hebt gedaan, dan dat je achteraf spijt hebt dat je iets niet hebt gedaan.


9. Negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten

blank

Denk jij ook vaak negatief? Veel mensen hebben hier last van en denken negatief. We zijn geneigd om vaker naar de negatieve punten te kijken, dus de dingen die niet goed gaan of niet goed zijn, dan naar de positieve punten. Een heel deel hiervan zit in je mindset.

Je mindset is de manier waarop je tegen dingen aankijkt. Er gebeurt heel veel in je brein en je gedachten. Met een gezond brein weet je waar je invloed op hebt en wat je dient te accepteren. Helaas kun je niet alles om je heen veranderen en overkomen bepaalde dingen je. Je kunt echter wel de manier veranderen hoe je tegen gebeurtenissen en dingen aankijkt.


10. Stop om jezelf te vergelijken met anderen

Wanneer jij je continue vergelijkt met anderen, kan dat je heel veel energie kosten. Dit is voor jezelf echt niet fijn. Je hebt hier ook helemaal niks aan. Want door je altijd maar te vergelijken met een ander, wat hij of zij beter kan, of wat hij of zij allemaal wel niet heeft, voel jij jezelf echt een stuk minder.

Hierdoor kun je jezelf onzeker en minderwaardig voelen ten opzichte van de ander. Jij hebt je eigen kwaliteiten, krachten en overtuigingen en bent goed zoals je bent. Wanneer je dit zelf ook echt gelooft en jezelf kunt accepteren, ben je al een heel eind. Je weet daarnaast helemaal niet wat een ander heeft meegemaakt, dus je kent het verhaal van hem of haar niet. Misschien heeft hij of zij wel een ouder verloren of iets anders heftigs meegemaakt. Vaak word je van vergelijken niet een tevredener persoon en vaak alleen maar ontevredener. Dat wil je toch eigenlijk helemaal niet om hier je energie aan te verspillen?


Conclusie: Hoe krijg ik een positiever zelfbeeld?

Wanneer jij aan de slag gaat met deze tips, garandeer ik jou dat je dat je van je negatieve zelfbeeld af komt en dat jij positiever naar jezelf kijkt!


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.