Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

Bore-out: hoe herken je het en wat doe je er aan?

Bore-out: hoe herken je het en wat doe je er aan?

Laatst bijgewerkt: 22 februari 2021

Je hoort vaak dat mensen het hebben over een burn-out, maar ook steeds vaker valt het woord bore-out. Wat is  een bore-out precies en wat kun je hier aan doen? Een bore-out zegt het al wel een beetje, je bent heel erg verveeld. Bij een bore-out heb je heel erg last van verveling op je werk. Dit kan komen doordat je werk doet onder je niveau of dat je de hele tijd hetzelfde doet, dag in dag uit, zonder enige vorm van uitdaging.

Een bore-out is wel iets om serieus te nemen. Sommige mensen spreken er zelfs over dat de symptomen hetzelfde zijn als de symptomen bij een burn-out. Bij beiden kun je heel erg moe zijn en last krijgen van depressieve gevoelens. Ik ga jou de symptomen, oorzaken en oplossingen geven voor een bore-out, zodat jij je weer fris en fruitig voelt en niet alleen maar een gevoel van verveling ervaart!


Symptomen

Moe zijn

Wanneer jij te maken hebt met een bore-out kun je heel erg moe zijn. Je slaapt niet goed en bent lichamelijk en geestelijk moe. Je bent zelfs moe, wanneer je eigenlijk niet zoveel hebt gedaan die dag. Je snapt het zelf ook niet helemaal dat je moe bent van niet zoveel doen. Maar toch is het zo. Doordat je moe bent, ben je ook een stuk prikkelbaarder.

Je kan hierdoor ook een vicieuze cirkel terecht komen, doordat je je irriteert aan het feit dat je moe bent. En daar wordt je dan nog meer moe van. Dit blijft zich herhalen en hier kom je niet heel goed uit. Daarnaast kun je ook nog eens last krijgen van hoofdpijn en van je spieren. Het is wel belangrijk om dit in de gaten te houden, want het kan ook een symptoom zijn van iets anders, maar dit past ook zeker bij een bore-out.

Geen uitdaging

Wanneer jij geen uitdaging meer hebt in je werk kun je eerder last krijgen van een bore-out. Dit kan komen doordat het werk wat je doet eigenlijk onder je niveau is, of dat je al heel lang op dezelfde plek werkt en je daarom geen uitdaging meer hebt. Het werk zelf interesseert je niet zoveel meer en je doet alles op de automatische piloot. Toen je begon met dit werk, vond je het geweldig en had je genoeg uitdaging. Maar dit is na verloop van tijd toch wel een heel stuk minder geworden.

Je verveelt je

Je verveelt je dood op je werk. Je vind het soms ook wel prima, maar het overgrote deel verveel jij je enorm. Deze verveling veroorzaakt een bepaalde mate van stress, waar je heel moe van wordt. Misschien werk je wel helemaal niet zoveel en verveel jij je daarom. Of doe je het werk wat je eigenlijk in 8 uur zou moeten doen in veel minder uren. Wanneer er aan jou gevraagd wordt hoe je werkdag was, zeg je vaak dat het saai was. Je kijkt er ook helemaal niet naar uit, omdat je weet dat je je weer gaat vervelen.

Je voelt je daarnaast ook nog eens gefrustreerd over het feit dat je je verveelt. Dit helpt niet mee en hierdoor blijf je ook weer in een vicieuze cirkel hangen.

Je kijkt negatief naar je werk

Als jij aan je werk denkt, dan komen eerst de negatieve gedachten die je hebt over je werk omhoog. Het zou fijner zijn wanneer je eerst aan de leuke dingen denkt, maar dat is niet zo bij jou. Je bent geïrriteerd en hebt ook irritatie aan andere collega’s waar je mee samenwerkt.

Wanneer jij werk doet wat niet overeenkomt met wat je eigenlijk wil doen, kan dat ook tot een bore-out leiden. Misschien ben je wel helemaal niet bezig met hetgeen wat je eigenlijk wil doen en waar je echt goed in bent. Misschien sluit jouw functie wel helemaal niet aan bij je opleiding en dat wat je het allerliefste doet.

Je twijfelt aan jezelf

twijfel

Je merkt dat je gaat twijfelen aan jezelf. Je twijfelt aan dat wat je kunt en of je nog wel meer zou kunnen dan hetgeen wat je nu doet. Je hebt daarnaast ook weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Je weet niet waar je goed in bent.

Je doet andere dingen tijdens je werk

Tijdens het werken ben je bezig met heel andere dingen dan het werk wat je eigenlijk zou moeten doen. Je bent op je computer aan het facebooken en online aan het shoppen naar nieuwe kleding. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Je bent snel afgeleid en niet bezig met datgene waar je je eigenlijk op zou moeten focussen.

Je denkt veel aan ander werk

In je hoofd ben je constant bezig met het fantaseren over ander, leuker, werk. Je ziet het al helemaal voor je, dat je je op die werkplek veel beter zal voelen en met meer energie naar je werk gaat. Op die leuke nieuwe werkplek heb je te maken met voldoende uitdaging en zal je je niet snel vervelen.


Oorzaken van een bore-out

Je hebt niet veel te doen qua werk

Het kan zijn dat het even wat rustiger is op jouw werk, doordat er niet heel veel opdrachten zijn bijvoorbeeld. Het kan ook zo zijn dat andere collega’s al het werk naar zich toe trekken, omdat zij hun mond opentrekken en hier meer initiatief in tonen. Hierdoor heb jij niet veel werk, waardoor jij je verveeld.

Je mag zelf weinig bepalen

In het werk wat je doet, mag je zelf weinig bepalen. Je hebt een leidinggevende boven je staan die vrijwel alles bepaalt hoe en wat er moet gebeuren. Hierdoor krijg je niet echt de ruimte om zelf het initiatief te nemen. Je voelt je op deze manier niet echt betrokken en hebt niet het idee dat je ook maar enige inspraak hebt in je werk en de invulling hiervan.

Geen uitdaging

In je werk heb je vrijwel iedere dag te maken met dezelfde taken. Hierdoor voelt het voor jou alsof je geen uitdaging in je werk hebt. Het is wel per persoon verschillend waar die uitdaging ligt. Wat voor jou al een uitdaging is om een vergadering met heel veel mensen te organiseren, kan voor een ander totaal geen uitdaging zijn. Dit is dus echt persoonsgebonden.

Wanneer je geen uitdaging meer hebt in je werk, voer jij het werk uit zonder energie en irriteer jij je sneller aan de taken die je moet doen. Daarnaast irriteer jij je ook sneller aan andere collega’s. De taken die jij moet doen, doe je allemaal op de automatische piloot en het is routine voor je geworden. Je weet op dit moment ook al precies wat je morgen en overmorgen gaat doen. Dit is niet echt uitdagend voor jou.

Je kunt je ei niet kwijt

ei

Het is belangrijk dat je in je baan, je capaciteiten en dat wat je kunt, goed kwijt kunt. Maar wanneer je dit niet kunt, past de baan misschien niet helemaal goed bij jou. Het kan zijn dat de baan te makkelijk voor je is en onder jouw niveau. Of dat het helemaal niet aansluit bij de opleiding die je hebt gedaan. In het begin vond je het wel prima en was je allang blij dat je een baan had. Maar naarmate je hier langer werkt, merk je toch dat het helemaal niet bij je past. Hierdoor voel je je vaak verveeld. Je krijgt er geen energiek en goed gevoel van.

Je hebt last van faalangst

Een oorzaak van een bore-out kan zijn dat je last hebt van faalangst. Je bent bang om te falen en om sommige dingen niet goed te doen. Hierdoor ga je bepaalde taken en dingen uit de weg, ondanks de uitdaging die je mist. Je bent echt bang dat het je niet lukt en dat jij het niet kunt.

Je hebt daarnaast ook niet heel veel zelfvertrouwen. Dit kan ook komen doordat je altijd maar onder je niveau presteert. Hierdoor ben je ook wat laks en makkelijk geworden en denk je dat je sommige dingen niet (meer) kunt, terwijl je dit echt wel kunt.

Je voelt je niet nuttig

Tijdens het werken heb je niet het idee dat je echt wat voor een ander betekent of dat het werk wat je doet nuttig is. Hierdoor verveel jij je ook extra en kijk jij steeds geïrriteerder naar het werk zelf.

We willen ons graag nuttig voelen als mens. We willen wat voor een ander betekenen en nuttig en zinvol werk doen. Hier krijgen we een goed gevoel van en vaak zijn mensen hier wel naar op zoek. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou zit.


8 Tips om een bore-out aan te pakken

1. Slaap goed en rust uit

Wat heel belangrijk is, is dat je goed uitrust en slaapt. Zorg ervoor dat je minimaal 8 uur per nacht slaapt en dat je op tijd naar bed gaat. Zorg er ook voor dat je slaapkamer goed geventileerd is en dat je kwaliteit van slaap voldoende is. Zo wordt je ook echt uitgerust wakker en begin je de dag vol energie.

Daarnaast is het goed om gedurende de dag te zorgen voor voldoende ontspanning. Doe dingen waar je blij van wordt. Dit zorgt ervoor dat jouw vervelende gevoel naar de achtergrond verschuift en dat je je juist richt op het positieve en de dingen die wel leuk zijn.

2. Neem je gevoel en symptomen serieus

blank

Neem de symptomen serieus. Het is helemaal niet gek of raar dat je hier last van hebt. Er zijn heel veel mensen die hier mee te maken hebben. Het gaat alleen veel vaker over een burn-out dan over een bore-out, maar het kan net zo schadelijk zijn. Vooral wanneer je hier te lang mee blijft doorlopen en het niet op tijd aanpakt.

Kijk eerst goed naar wat je bij jezelf herkent en waar dit precies vandaan komt. Ik neem aan dat je het wil aanpakken en veranderen, anders zou je dit artikel waarschijnlijk niet lezen. Kijk wat je er aan kunt veranderen om van die bore-out af te komen en onderneem daarna actie.

3. Werk aan je zelfvertrouwen en zelfbeeld

Wanneer jij last hebt van een bore-out, kun jij je zelfvertrouwen hebben verloren. Je weet niet meer zo goed waar je goed in bent en wie je bent. Je gaat ook een stuk negatiever naar jezelf kijken en je kan jezelf nutteloos voelen.

Is er iemand op je werk waar je bij terecht kunt om te werken aan je zelfvertrouwen? Of ga je hier zelf mee aan de slag? Op internet zijn er verschillende oefeningen en cursussen te vinden om hier aan te werken. Mocht dit niet lukken, dan kun je altijd samen met een coach gaan kijken hoe jij jouw zelfvertrouwen kunt vergroten. Dit is namelijk wel heel belangrijk.

4. Zoek uit wat jouw kwaliteiten zijn

Ga op zoek naar wat jouw kwaliteiten zijn. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van een kwaliteitenspel. Hierbij heb je allemaal kaartjes met kwaliteiten erop staan. Deze ga je voor jezelf uitzoeken welke bij jou passen. Je richt je hierdoor op de positieve dingen en de dingen waar je goed in bent. Op deze manier kom jij er weer achter wie je bent als persoon en wat jouw goede kwaliteiten zijn.

Je kunt dit ook doen met normen en waarden en om erachter te komen wat jouw normen en waarden zijn en wat jij belangrijk vindt. Het is goed om dit op jezelf te betrekken en op wat jij belangrijk vind in jouw werk. Waar word jij blij en gelukkig van? Waar wil jij graag je steentje aan bijdragen?

5. Zet je doelen op een rij

doelen

Zet jouw doelen eens op een rij. Wat wil je graag bereiken en waar wil je naar toe? Wat vind jij belangrijk in je werk? Misschien kom je er wel achter dat het werk wat je nu doet echt niet meer bij je past en dat je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Door het opstellen van doelen kun je concrete subdoelen er onder hangen en ook echt actie gaan ondernemen. Je zoekt op deze manier uit wat je echt wil en welke stappen je moet nemen om hier te komen.

Je kunt ook met jezelf afspreken dat je aan het begin van iedere maand je doelen er bij pakt en kijkt hoe het de afgelopen maand is gegaan. Je kijkt of je nog doelen meeneemt voor de komende nieuwe maand, of dat er nieuwe doelen bijkomen.

6. Pak de oorzaken aan

Kom op, pak de oorzaken aan!

Wanneer je echt bij jezelf merkt dat je last hebt van een bore-out is het goed om over te gaan tot actie. Kijk naar de bovenstaande oorzaken en bedenk wat je hier van zou kunnen aanpakken. Je hebt hier zeker wel een keuze in.

Wanneer jij te weinig uitdaging in je werk hebt, kun je gaan overleggen met je baas of er niet meer in zit voor jou. Is er nog iets mogelijk waardoor je weer meer uitdaging krijgt? Wanneer dit niet kan, dan is het goed om na te denken of dit wel de juiste plek is voor jou. Het is als eerst belangrijk om dit te gaan bespreken met je baas mocht je hier nog een oplossing in zien.

7. Houd werk en privé gescheiden

Het is belangrijk om tijdens je werk, privé en werk gescheiden te houden. Ga dus niet tijdens je werk online shoppen of op Facebook. Dit helpt jou niet mee en kan ook echt niet eigenlijk. Ik denk niet dat je baas dit zal goedkeuren. Je kunt dit natuurlijk wel doen in je pauze, dan mag je zelf weten wat je gaat doen en is het ook jouw eigen tijd.

Probeer ook andersom, tijdens de dagen dat je vrij bent niet teveel bezig zijn met je werk. Het heeft niet zoveel zin, want je krijgt hier niet heel veel energie van. Dus steek er dan ook geen tijd in. Dit klinkt wel wat makkelijker dan het is, en misschien ben je hier ook wel over aan het piekeren, maar ook dat kun je aanpakken.

8. Gebruik een positiviteitsdagboek

blank

Door iedere avond voor het slapen gaan op te schrijven waar jij dankbaar voor bent en wat er goed is gegaan die dag, ga je met een positief gevoel slapen. Je focust je hierdoor op de dingen die wel goed gaan en leuk zijn. Dit hoeft niet alleen gericht te zijn op werk, maar juist ook op de andere leuke dingen naast je werk. Probeer het maar eens!

Je kunt het ook in de ochtend doen. Je stelt jezelf de volgende vraag: Hoe maak ik van vandaag een leuke dag? Je richt je op het positieve, waardoor jij je dag positief begint. Het is wel handig om dit meerdere dagen of zelfs weken achter elkaar te doen. Dan zal het ook echt zijn vruchten afwerpen.


Ik ben benieuwd of je meer inzicht heb gekregen in de oorzaken, symptomen en oplossingen van een bore-out. Herken jij het bij jezelf of is het toch iets anders?

Veel succes en ik hoop dat je hier snel van af komt!


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.