Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

Geluk en gelukkig: hoe word je dat? 20 tips

Geluk en gelukkig: hoe word je dat? 20 tips

Laatst bijgewerkt: 29 april 2021

Geluk wat betekent dit woord voor jou? Geluk en gelukkig zijn heeft voor iedereen weer een andere betekenis. Waar jij je geluk uit haalt en waar jij gelukkig van wordt, kan weer anders zijn voor een ander. Geluk in het algemeen kun je omschrijven dat je tevreden bent met de huidige situatie. Wil jij weten hoe jij echt gelukkig wordt? Lees snel verder voor een heleboel tips.


1. Wat betekent geluk voor jou?

Geluk betekent voor iedereen weer iets anders. Geluk betekent wel dat je tevreden bent met hoe het op dat moment gaat. Je kunt ook kleine geluksmomenten hebben, maar verder niet voor 100% gelukkig zijn. Vaak passen er ook bepaalde emoties bij het woord geluk. Welke woorden komen bij jou omhoog als je denkt aan geluk?

Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan blij zijn, ontspannen, vrolijk en vreugde. Uiteindelijk geeft ieder zijn eigen betekenis aan het woord geluk. Beantwoord daarom als eerst de volgende vraag: wat betekent geluk voor jou? Pak hier pen en papier bij en schrijf alles op wat er in je opkomt. Dit gaat jou hier meer inzicht in geven. Alles is goed wat je opschrijft, het is wat er in jou opkomt dus dat is sowieso goed.


2. Waar word jij gelukkig van?

Bij tip 1 heb je opgeschreven wat geluk voor jou betekent. Nu ga je het volgende opschrijven: waar word jij echt gelukkig van? Ook hier kun je weer een papier erbij pakken. Misschien zie je wel overeenkomsten met de vorige vraag, maar dat maakt niet uit. Schrijf weer alles op wat er in jou opkomt. Ik heb deze tip natuurlijk zelf ook uitgevoerd, tijdens het schrijven hiervan, en ik moet je zeggen dat het heel goed en leuk is om dit af en toe even te doen. Wanneer je weet waar je gelukkig van wordt, kun je hier ook meer van gaan doen en toepassen in jouw leven. Misschien is niet alles nu direct mogelijk, maar je kunt vast wel wat hiervan doen of toevoegen aan je leven waar je nu te weinig van doet.

Je kunt hierbij denken aan de volgende dingen waar je gelukkig van word:

  • zon
  • vakantie
  • vrienden
  • uit eten gaan
  • knuffelen
  • oude foto’s terug zien
  • een heerlijke wandeling in de natuur

Nu jij!


3. Laat de controle (meer) los

Ben jij iemand die vaak de controle vast wil houden in vrijwel iedere situatie? Ben je bang om de controle los te laten en dat je niet weet wat er gebeurd? Het vasthouden van controle kan jouw geluk in de weg staan. Wanneer je eens wat vaker de controle los zult laten, zul je zien dat er andere mooie dingen op jouw pad komen.

Weet je zelf ook waarom je graag de controle vast wil houden? Is dit omdat je niet anders gewend bent, of weet je niet hoe het anders moet of zal gaan? Je kunt dit wel leren. Ga het gewoon doen en zie maar eens wat er gebeurd. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Is dat nou zo erg of maak je het allemaal veel erger in je hoofd?


4. Wees niet te veeleisend (voor jezelf)

De lat hoog leggen voor jezelf en perfectionistisch zijn is niet heel fijn. Dit kan ook jouw geluk in de weg staan. Ben jij iemand die de lat hoog legt voor zichzelf en perfectionistisch is? Het kan jou heel veel energie kosten en dat is niet fijn. Ook kan het zorgen voor veel stress.

Wanneer je veel te hoge verwachtingen hebt van jezelf, leg je de lat hoog. Je wil overal het beste uit halen en gaat niet akkoord met een 7 of lager, maar gaat altijd voor een 9 of 10. Je bent op die manier vaker bezig met iemand die je graag wil zijn, maar iemand die je eigenlijk niet bent. Heel vermoeiend. Laat het eens wat meer los (probeer het maar) en kijk gewoon wat er dan gebeurd. Je hoeft niet constant op scherp te staan. Dit verwacht niemand van je. Waarschijnlijk alleen jijzelf.


5. Tevreden zijn met wat je wel hebt

Een heel belangrijke tip op weg naar een gelukkig leven is om tevreden te zijn met wat je wel hebt. Kijk naar wat je wel hebt en waar jij blij mee bent. Wees hier ook dankbaar voor. Het heeft geen zin om je altijd maar bezig te houden met anderen en met wat een ander wel heeft en jij niet. Het helpt je ook niet verder om hier mee bezig te zijn. En het verandert er ook niet ineens door. Het zou wel leuk zijn natuurlijk, dat als je denkt je een nieuwe auto wil, je die ineens krijgt, maar zo zit het natuurlijk niet 😉

Het is goed om te kijken naar wat jij allemaal hebt. Waar ben jij dankbaar voor? Schrijf dit op voor jezelf. Je krijgt hier zo een beter beeld van en meer inzicht in. Ik weet zeker dat er heel veel is waar jij tevreden en dankbaar voor bent. Door de focus hier op te leggen, zul je hier blijheid en geluk uithalen. En dat is iets wat je graag wilt.


6. Zorg goed voor jezelf

Wees lief voor jezelf en gun jezelf het allerbeste. Zorg voor voldoende ontspanning en rust en verzorg je lichaam goed met gezond eten en drinken. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Jij bent heel belangrijk. Wanneer jij goed voor jezelf zorgt zul jij je veel beter voelen en zit je lichamelijk in ieder geval goed in je vel.

Bouw deze ontspanningsmomenten ook in voor jezelf. Wanneer je weet dat je dit nodig hebt, is het goed om hier ook naar te handelen. Vaak stellen we anderen voor onszelf, maar jij bent zelf het allerbelangrijkste. Besteed hier dus genoeg tijd aan.


7. Doe wat je echt leuk vindt

Ga dingen doen die jij echt leuk vindt en waar je zin in hebt. Waar haal jij een gelukkig gevoel uit? Van welke dingen krijg jij een lach op je gezicht? Dit zegt genoeg. Dit zijn de dingen die je echt leuk vindt om te doen.

Je kunt dit ook weer opschrijven op een vel papier of in een notitie op je telefoon. Door dit erbij te pakken kun je hier iets van kiezen en weet je wat je leuk vindt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je nog aan het uitzoeken bent wat je nou echt allemaal leuk vindt en dat je hier niet helemaal over uit bent. Ga hier lekker mee door, je komt hier vanzelf wel achter.

Heb je ook altijd al die ene sport of hobby willen doen of proberen? Ga ervoor en kijk of je het leuk vindt. Anders blijft het misschien altijd in je hoofd hangen, van had ik maar…


8. Waar heb je behoefte aan?

Heb jij inzicht in waar jij behoefte aan hebt? Weet jij van jezelf wat je op bepaalde momenten nodig hebt? Dit kan zijn dat je een moment rust nodig hebt voor jezelf, of juist een schouder om op uit te huilen of een dikke knuffel. Dit is ook goed om uit te zoeken. Wanneer je weet waar jij behoefte aan hebt, kun je hier ook naar handelen. Je kunt dit dan ook aangeven richting anderen wat je nodig hebt als daar anderen betrokken bij zijn. Dit zal jou goed doen en je geluk vergroten. En dat is uiteindelijk wat je wil toch?

Hou er trouwens rekening mee dat je wel kijkt naar waar JIJ behoefte aan hebt. En niet naar waar een ander behoefte aan heeft. Dat maakt nogal een verschil namelijk. En het gaat hier over jouw geluk!


9. Erken je eigen verantwoordelijkheid

Wanneer jij je eigen verantwoordelijkheid neemt over je eigen keuzes en leven zul jij een gelukkiger mens worden. Je ervaart dat je zelf verantwoordelijk bent en dat je hier zelf een keuze in hebt. Het overkomt je niet, nee, je bent zelf verantwoordelijkheid.

Dat jij gelukkig bent, is ook jouw eigen verantwoordelijkheid. Je eigen geluk ligt bij jezelf. Wees je hier bewust van en erken dit ook. Je geluk hangt niet af van anderen. Je moet er zelf wat van maken en dit ligt dus echt bij jezelf. Een wijze les om mee te nemen 😉


10. Leef in het nu

Er wordt door mensen heel vaak teruggekeken op het verleden en op de dingen die gebeurd zijn. Door je hier constant mee bezig te houden, blijf je hangen in het verleden. Besef je dat je nu leeft. Probeer je niet te druk te maken over het verleden en ook niet over de toekomst. Je hebt het niet meer in de hand wat er eerder gebeurd is. Voor de toekomst kun je wel bepaalde doelen stellen, maar je kunt niet doorspoelen naar de toekomst of in de toekomst kijken (helaas, zou wel leuk zijn om dit een keer te doen misschien).

Leef in het nu met aandacht. Wees je hier in ieder geval bewust van, dit zal je hierbij gaan helpen. Door meer in het nu te leven zul je minder stress ervaren. Je bent bezig met wat er op dat moment speelt en niet met gedachten van ‘wat als..’. Probeer de rust te nemen en te genieten van het moment zelf. Stel dat je lekker op het terras zit en je die dag erna weer moet werken. Het heeft totaal geen zin om je hier mee bezig te houden over wat je allemaal moet gaan doen. Je kunt veel beter lekker genieten van je drankje en de zon op je bol. Je bent op dat moment niet bezig met de toekomst en ook niet met zorgen.


11. Kijk naar het positieve

Kijk naar de dingen die goed gaan en die positief zijn. Dit draagt direct bij aan jouw geluksgevoel. Het geeft jezelf meer kracht en energie. En ook anderen. Er zijn vast dingen die positief zijn in je leven en op dat moment, dus probeer hier ook naar te kijken.

Door hier je aandacht op te focussen, train jij je gedachten ook om je meer te richten op het positieve. Richt je bijvoorbeeld op positief nieuws. Door je hier op te richten word je zelf ook een stuk positiever. Omring jezelf ook met mensen die een positieve blik op het leven hebben.


12. Accepteer de minder leuke dingen

Er zijn ook dingen in het leven die minder leuk zijn. Dit hoort nou eenmaal bij het leven. Je kunt niet altijd positief zijn, dat hoeft ook niet. Dat verwacht ook niemand van je. Er zijn ook gewoon dingen die even niet zo leuk zijn. De kracht is dat je dit accepteert en dat je hier niet voor weg loopt. Het heeft vaak ook geen zin om het niet te accepteren, want het is er wel. Je kunt het niet zomaar weg sjoemelen.

Iedereen heeft minder leuke dingen waar hij of zij mee te maken heeft. Door het te accepteren, wordt het minder en hoef je hier niet de hele tijd tegen te ‘strijden’.


13. Ontwikkel jezelf

Jezelf ontwikkelen is in mijn ogen heel belangrijk. Het is fijn om nieuwe dingen te leren en om bestaande kwaliteiten verder te ontwikkelen. Het maakt niet uit in welk opzicht je dit bekijkt, het kan gaan om jezelf ontwikkelen in een beroep of in een sport of op een heel ander punt.

Persoonlijke ontwikkeling zorgt ook voor meer zelfvertrouwen. Je leert meer over jezelf en over wie je bent en waar je voor staat. Je zult meer inzicht krijgen in jezelf wat voor meer zelfvertrouwen zorgt. Hierdoor ga je ook weer lekkerder in je vel zitten en zul jij jezelf gelukkiger voelen.

blank


14. Laat energievreters los

Wat zijn jouw energievreters? Energievreters zijn bepaalde dingen of mensen die energie kosten. Ze vreten energie. Energievreters zorgen voor een negatief gevoel bij jou en kunnen ervoor zorgen dat je helemaal leeg bent en geen energie meer over hebt. Het is goed om voor jezelf uit te zoeken wat jouw energievreters zijn. Dit kan een bepaalde vriend zijn of een taak wat je altijd moet doen op het werk die jou is toebedeeld.

Wanneer je weet wat jouw energievreters zijn kun je ook kijken hoe je dit los kunt laten. Het kost jou teveel energie in vergelijking met wat het jou oplevert. Het is wel zo dat je sommige dingen nou eenmaal wel moet doen en die er gewoon bij horen (zoals je huis schoonmaken en bepaalde taken op je werk). Het is niet zo dat je alles maar moet doen, je hebt zelf de keuze of je met die vriend of vriendin afspreekt. Kijk daar eens goed naar of je daar wat in kunt veranderen.


15. Wees behulpzaam naar anderen

Anderen helpen is altijd een goed idee. Je geeft de ander hier een goed gevoel mee en tegelijkertijd jezelf. Het hoeven echt geen grote dingen te zijn, het kan al zijn dat je een deur voor iemand open houdt of dat je een klein boodschapje doet voor een ander of een collega helpt.

Ben jij behulpzaam naar anderen of kan dit wel wat meer? Behulpzaam zijn naar anderen geeft jou een fijn en goed gevoel. Het zorgt ervoor dat jij je weer een stukje gelukkiger zult voelen.


16. Omarm dierbaren

Wees dankbaar voor mensen die dierbaar voor jou zijn. Investeer hier genoeg tijd in en geef aandacht aan deze personen. Wanneer jij anderen gelukkig maakt, zul je dit ook terug krijgen. Wees dus vriendelijk en aardig naar personen die belangrijk zijn voor jou. Steek jij genoeg tijd in het contact met mensen die belangrijk zijn voor jou? Of kun je hier nog wel wat meer tijd in steken?


17. Lach

Lach! Door te lachen (naar anderen) zul je je een stuk beter voelen. Wanneer jij een lach op je gezicht heb voel je je automatisch blijer. Dit heeft een bepaald positief effect. Door meer te lachen voel zul jij je meer gelukkig voelen.

Je kunt je wel voorstellen dat wanneer je met een boos hoofd rondloopt je je ook minder goed voelt. Neem je daarom voor om meer te lachen en begin de dag in ieder geval met een lach!


18. Schrijf de leuke dingen op van die dag

Schrijf de leuke dingen van die dag eens op. Je kunt dit aan het einde van de dag doen bijvoorbeeld. Spreek met jezelf af dat je in ieder geval 3 leuke dingen op moet schrijven. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je lekker hebt gegeten met je vriendin of vriendin, lekker hebt gesport en nog een leuk gesprek hebt gehad met een dierbare.

Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Door de leuke dingen op te schrijven sta je stil bij wat leuk was en dus de positieve dingen. Dit geeft jou een goed gevoel.


19. Zoek een sport of hobby uit die je leuk vindt

Ga lekker bewegen en zoek een sport uit die je leuk vindt om te doen. Misschien doe je wel aan sport maar heb je eigenlijk altijd al een andere sport willen doen. Bewegen zorgt er ook voor dat je je beter voelt. Er komen allemaal stofjes vrij waardoor jij een gelukkiger gevoel zult krijgen. Ook bepaalde hobby’s kunnen jou een geluksgevoel geven.

blank


20. Slaap genoeg

Als laatste wil ik je nog deze tip meegeven om genoeg te slapen. Dit is zooo belangrijk. Een goede slaap verhoogt jouw concentratie en zorgt voor betere prestaties. Wanneer jij altijd moe bent en constant een uitgeput gevoel hebt, zul je je niet heel blij en vrolijk voelen. Is dat herkenbaar? Zorg er dus in ieder geval voor dat je genoeg slaapt. Hierdoor kun je alles veel beter aan en voel je je ook veel fijner.


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.