Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

13 tips om positief te denken

13 tips om positief te denken

Laatst bijgewerkt: 13 januari 2021

Ben jij iemand die het moeilijk vindt om positief te denken? Denk je vaak negatief wanneer het niet helemaal gaat zoals jij het voor ogen had of hoe je het had gehoopt? Het gaat jou enorm helpen wanneer jij positiever gaat denken. Dit helpt jou echt op weg naar een leuker leven. Je zult zien dat je veel meer plezier uit het leven zult halen en de dag met een blij gevoel start en ook weer afsluit.

Daarnaast zul je veel meer energie hebben wanneer je positiever denkt en in het leven staat. Alleen maar voordelen dus! Ik geef je hieronder verschillende tips om eens uit te proberen. Ik garandeer je dat je echt positiever zult denken na het opvolgen van deze tips. Wat nog wel belangrijk is om hierbij te benoemen, is dat je dit wel voor een langere periode moet volhouden. Het is niet zo dat je na het doen van de tips meteen altijd positief denkt. Je moet hier mee gaan oefenen en ervoor zorgen dat je hier vaker bij stilstaat. Zo wordt het onderdeel van jouw routine.


1. Waar word je blij van?

Weet jij eigenlijk wel waar je blij van wordt? Heel vaak weten we niet waar we blij van worden. We doen vaak alleen maar dingen die we moeten doen en waarvan we denken dat we hier blij van worden.

Schrijf voor jezelf op waar jij nou echt blij van wordt. Waar krijg jij een goed gevoel van? Wat vind je echt super leuk om te doen? Waar krijg jij een lach van op je gezicht? Door dingen te doen waar jij blij van wordt, ga je je automatisch beter en positiever voelen. Eigenlijk heel logisch toch?


2. Positiviteitsdagboek

dagboek

Het kan heel handig en helpend zijn om een positiviteitsdagboek in te vullen voor jezelf. Dit kun je iedere ochtend en avond invullen. Het helpt jou om de dag positief te beginnen en ook weer positief af te sluiten. De focus ligt op het positieve en op datgene wat goed gaat en is gegaan. Zo creëer je vanzelf een positieve mindset. Je kunt hier een mooi boekje of een schrift voor kopen en dit zo iedere dag opschrijven. Het is wel aan te raden om dit voor een langere periode achter elkaar iedere dag en/of ochtend te doen. Zo wordt het onderdeel van je dagroutine en zul je merken dat dit jou echt gaat helpen.

In de ochtend schrijf je het volgende op:
– Hoe maak je van vandaag een leuke dag? Wat is je doel voor vandaag?

In de avond schrijf je het volgende op:
– Schrijf je leuke momenten en geluksmomentjes van de dag op.

Ik raad het je aan om dit eerst iedere ochtend en avond in te vullen. Je merkt zo vanzelf of je dit fijn vindt en of het werkt voor jou. Je kunt er dan altijd nog voor kiezen om het bijvoorbeeld alleen in de avond op te schrijven. Kijk wat voor jou werkt en helpt. Dat is het doel hier natuurlijk van.


3. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Het is soms heel goed en mooi om stil te staan bij wat je allemaal WEL hebt en waar jij dankbaar voor bent. Misschien ben je wel heel dankbaar met de baan die je hebt en met het huis waar je in woont. Neem een moment om hierbij stil te staan en kijk naar wat je wel hebt en waar je dus dankbaar voor bent. Je leert hierdoor ook weer naar het positieve te kijken. Je zult hierdoor automatisch ook positiever gaan denken.

Waar jij je aandacht en focus op legt, dat groeit. Dus door je op het positieve te richten, gaat dit ook groeien.


4. Hoe wil jij je voelen?

joy

Je hebt een keuze over hoe jij je wil voelen. Kies jij ervoor om je rot te voelen en boos te zijn? Of kies jij ervoor om de hele dag verdrietig te zijn en te denken aan minder leuke dingen. Dat gaat jou niet helpen. Je hebt hier zelf invloed op en een keuze in. Sta hierbij stil.

Vaak zijn we gewend om alles buiten onszelf te leggen. We denken dan dat we hier helemaal geen invloed op hebben. Natuurlijk hebben anderen hier ook een bepaalde invloed op. Wanneer iemand heel vervelend en/of boos tegen jou doet, kan dat een bepaalde invloed hebben. Je kunt je hier minder goed door gaan voelen. Maar, je hebt wel de keuze in hoe jij je wil voelen en hoe je hier mee omgaat. Laat jij je beïnvloeden of kies je er voor om je hier niet door op je kop te laten zitten. Dat is volledig aan jou.

Deze vraag kun jij je ook aan het begin van de dag stellen, bij het invullen van het positiviteitsdagboek. In de ochtend sta je dan stil bij deze vraag.


5. Energiegevers

Wat geeft jou energie? Waarvan kun je echt zeggen dat dit jou energie geeft? Schrijf de energiegevers op voor jezelf, in je mobiel bijvoorbeeld of in een apart boekje. Neem hier rustig de tijd voor. Het kan zijn dat je energie krijgt van lezen, wandelen, sporten, koken en noem maar op. Dit is per persoon weer anders.

Nadat je in kaart hebt gebracht waar jij energie van krijgt, weet je ook wat je kunt gaan doen om positiever te worden en positiever te denken. Door de dingen te doen waar je energie van krijgt, wordt je automatisch positiever. Dit hangt echt met elkaar samen.

Je hebt aan de andere kant ook nog de energievreters. Dit is alles wat jou energie kost en dus energie vreet. Dit kun je negatief interpreteren, omdat je hier geen energie van krijgt. Dit wordt dus vaak ook als negatief gezien. Dit kunnen bijvoorbeeld sommige vrienden zijn, je werk, je school, je studie en noem maar op. Wanneer je weet wat jou energievreters zijn, kun je proberen om hiervan zo weinig mogelijk te hebben in jouw leven.


6. Bij wie ben jij graag?

vrienden

Met welke mensen ben jij graag? Als het goed is zijn dit mensen waar jij blij van wordt, waar je positiever van wordt en energie van krijgt. Door met mensen om te gaan waar jij graag bij bent zul je je ook beter voelen. Deze mensen geven jou een fijn gevoel, omdat je hier graag bij bent.

Wanneer je veel omgaat met mensen waar je je niet goed bij voelt en die een negatieve invloed op jou hebben, zul je je echt negatiever en minder goed voelen. Heel belangrijk, dat wanneer je een keuze hierin hebt, om dan om te gaan met positieve mensen waar je een fijn gevoel bij krijgt.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je op je werk of ergens anders met mensen omgaat, waar je niet een heel goede klik of band mee hebt. Dat zul je altijd hebben, maar wanneer je hier zelf een keuze in hebt, kies dan mensen uit die ook positief denken en positief in het leven staan. Dit heeft weer een goede invloed op jou. Wanneer een ander altijd alles negatief bekijkt, is het heel lastig om het zelf wel altijd van de positieve kant te zien.

‘Waar je mee omgaat, word je mee besmet’


7. Zeg stop tegen je negatieve gedachten

Wanneer je merkt dat er negatieve gedachten omhoog komen, zeg dan ‘stop’ tegen jezelf. Je zet je negatieve gedachten dan direct stop. Train dit en leer dit jezelf aan. Door hier stop tegen te zeggen en je daarna op iets leuks en positiefs te focussen leer je je negatieve gedachten stop te zetten.

Het kost misschien wel even oefenen, maar het kan jou heel goed helpen. De eerste stap is dat je je bewust wordt van je negatieve gedachten en daarna kun je dit stoppen.


8. Kijk naar het positieve tijdens negatieve gebeurtenissen

Probeer eens naar het positieve te kijken tijdens negatieve dingen. Door te kijken naar wat er positief is, leer je om positiever te denken en toch nog wat goeds en leuks te halen uit het negatieve. Je mindset en je gedachten gaan hier ook door veranderen. We zijn vaak geneigd, en wat heel menselijk is, om alleen naar het negatieve te kijken. Hiermee oefen je om toch nog het beste uit een negatieve gebeurtenis te halen.


9. Neem genoeg tijd voor ontspanning

ontspanning

Genoeg ontspanning hebben is heel belangrijk. Sowieso om je negatieve gedachten tot rust te brengen. Het is altijd belangrijk om wel genoeg ontspanning te nemen in het dagelijks leven. Een ontspannen gevoel zorgt automatisch voor een positiever gevoel. Kies dus dingen uit waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt.


10. Iets goeds doen voor een ander

Heb jij vandaag iets goeds gedaan voor een ander? Misschien heb jij iemand anders geholpen of iets anders goeds gedaan? Sta hierbij stil en sla dit ook op voor jezelf. Het is namelijk iets heel positiefs wanneer je wat voor een ander doet. Het geeft jou en de ander een goed gevoel.

Ikzelf help heel graag andere mensen en doe graag wat goeds voor een ander. Ik vind het bijvoorbeeld super leuk om een ander te verrassen en wat leuks te geven. Dit geeft mijzelf een heel goed gevoel. En de ander wordt er vaak ook heel blij van. Een echte win-win situatie dus.


11. Lach!

Probeer je eens bewust te zijn dat je meer lacht. Door te lachen, voel je je automatisch beter en krijg jij zelf ook een beter gevoel. Probeer het maar eens uit door meer te lachen naar jezelf en naar anderen. Een lach staat natuurlijk voor een positief gevoel, dus dat zorgt er weer meer voor dat je je positief voelt en daarmee ook denkt.


12. Wees lief voor jezelf

lief voor jezelf

Wanneer jij positiever wil leren denken is het goed dat je wel een beetje lief bent voor jezelf. Wanneer jij altijd heel streng bent voor jezelf, kun je de lat veel te hoog leggen voor jezelf. Wanneer het dan niet gelukt is bijvoorbeeld, kun je hier negatief tegenaan kijken en negatief naar jezelf kijken. Dat is natuurlijk niet te bedoeling.

Het is vaak ook zo dat we in een negatieve spiraal terecht komen. Het is heel lastig om hier weer uit te komen. Zorg er dus voor dat je wel een beetje lief bent voor jezelf. Als je niet lief bent voor jezelf, is het wel heel moeilijk om positiever te gaan denken. Dus probeer dit eens. Accepteer dus bijvoorbeeld complimenten en wees niet te streng voor jezelf.


13. Focus je op de dingen die je kunt

Je hebt soms van die periodes of dagen dat alles tegen lijkt te zitten. Het gaat niet goed op je werk, je laat weer wat kapot vallen op de grond, je hebt ruzie en noem maar op. Hier zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten. Het zorgt er ook niet voor dat je positiever gaat denken.

Je kunt een ruzie wel oplossen en wellicht de andere voorbeelden ook. Focus je op de dingen die jij kunt en zelf in de hand hebt. Dit gaat jou helpen om positiever te denken. Wanneer je constant de focus legt op de dingen die je niet kunt en/of die niet goed gaan, word je ook negatiever. Dat is best wel logisch.


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.