Omdat iedereen een gelukkig leven verdiend!

9 Tips voor het omgaan met emoties en gevoelens

9 Tips voor het omgaan met emoties en gevoelens

Laatst bijgewerkt: 21 juli 2020

Iedereen heeft te maken met emoties. De een kan hier goed mee omgaan en een ander misschien wel helemaal niet. Dit is per persoon verschillend. Misschien heb je dit wel niet meegekregen vanuit je opvoeding en vind je het lastig?

Ik geef jou een aantal tools, zodat jij op een goede manier kunt omgaan met je emoties en gevoelens. Emoties en gevoelens betekenen eigenlijk hetzelfde. Beide woorden geven hetzelfde aan.

Emoties en gevoelens geven iets aan en willen een boodschap overbrengen aan jou. Luister hier dus naar en negeer het niet.


1. Herken je emoties en gevoelens

Als allereerst is het belangrijk dat jij herkend welke emoties en gevoelens je hebt. Het is daarom handig om te weten welke emoties er allemaal bestaan.

Er bestaan 4 basisemoties, ook wel de 4 b’s genoemd:

  • Blij
  • Bang
  • Boos
  • Bedroefd

Met deze emoties heb je vrijwel het meest te maken. Er bestaan nog wel uitgebreidere lijsten, waaronder liefde, angst, vreugde, irritatie, woede, verdriet, verbazing, schaamte en walging. Deze zou je ook kunnen gebruiken om aan te geven hoe jij je voelt, maar de 4 b’s worden eigenlijk het meest gebruikt. Het omvat ook een groot gedeelte van alle emoties.

Boosheid kan variëren van irritatie tot woede. Bedroefd kan ook verwoord worden als verdrietig of teleurstelling.

Sta eens bewust stil bij welke emotie of emoties jij voelt. Herken jij dit altijd van jezelf of lukt dat niet altijd? Het is goed om hier mee te gaan oefenen en je hier een stuk bewuster mee bezig te houden. Ik garandeer je dat het herkennen van emoties en gevoelens een stuk makkelijker gaat worden.

Het kan ook zo zijn dat je meerdere emoties tegelijk voelt. Bijvoorbeeld boosheid en blijheid tegelijkertijd. Dit kan verwarrend zijn, maar kan wel voorkomen. Kijk dan per emotie waar het vandaan komt.

Emotiethermometer

Mocht je een extra hulpje hierbij willen hebben, dan kun je gebruik maken van een emotiethermometer. Je kunt hier verschillende versies van vinden op internet. Een emotiethermometer wordt vaak gebruikt.

Met een emotiethermometer kun je leren om je emoties te herkennen. De verschillende emoties staan op het papier vermeld. Door hierbij te schrijven wanneer je je bijv. boos voelde, krijg je meer inzicht in je gevoelens en emoties. Het kan dus een heel handig hulpmiddel zijn.

Kijk eens op internet naar een voorbeeld of dit iets voor jou is om te gaan gebruiken. Wanneer je merkt dat het heel goed gaat met het herkennen van je emoties, hoef je hier geen gebruik meer van te maken. In het begin kan het zeker wel een heel handig hulpmiddel zijn.


2. Waar komen je emoties vandaan?

Als eerste stap heb je stilgestaan bij welke emotie je voelt bij jezelf. Nu ga je kijken naar waar deze emoties precies vandaan komen. Misschien ben je wel heel blij omdat je weer een kilo bent afgevallen of omdat je naar een leuk feestje gaat.

Weet je van jezelf waar het vandaan komt? De emotie blijheid is meestal wel makkelijk te herleiden waar dit vandaan komt, maar wanneer je boos of bedroefd bent kan dit lastiger zijn. Ook hier geldt, dat je hier mee moet gaan oefenen en bewust moet kijken naar waar een bepaalde emotie vandaan komt bij jou. Pas dan kun je er wat mee doen.


3. Waar voel jij het in je lichaam?

happy

Emoties hebben een lichamelijk effect. Wanneer je bijvoorbeeld verliefd bent kun je kriebels in je buik voelen en een warm gevoel hebben. Wanneer je bang bent, kun je pijn op je borst voelen. Het is per persoon verschillend wat voor uitwerking een bepaalde emotie op jou heeft en waar je het in je lichaam voelt. Het hoeft dus niet bij iedereen hetzelfde te zijn.

Wanneer jij weet met welke emotie je te maken hebt, kun je stil gaan staan bij waar je het in je lichaam voelt. Het kan ook zijn dat je het eerder in je lichaam voelt, maar nog niet helemaal weet waar dit nou vandaan komt.

Soms voel je ook helemaal niets in je lichaam. Dat is ook niet erg en komt vaak voor. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken.


4. Accepteer je emoties

Het accepteren van emoties is belangrijk. Je emoties willen je vaak wat vertellen, ze komen niet voor niets. Het kan zijn dat je je angstig voelt in een bepaalde situatie. Dit komt niet zomaar ergens door, dus negeer dit niet.

Het accepteren van emoties vinden we vaak lastig. We hebben het idee dat onze emoties er niet mogen zijn, terwijl het ons juist heel veel verteld. Het heeft geen zin om te gaan vechten tegen je emoties. Misschien wil je wel helemaal niet huilen, maar hoe meer jij je best doet om niet te gaan huilen, hoe lastiger het is om dit tegen te houden. Uiteindelijk kun je het echt niet tegen houden en zal het er toch uitkomen. Dit is helemaal niet erg.

Emoties laten zien

Waarom zou jij je verdriet niet mogen laten zien wanneer je dit voelt? Of je boosheid?
Het gaat er wel om hoe jij je boosheid uit. Wanneer je een ander hier pijn mee doet is het misschien niet zo verstandig om het op die manier te uiten. Denk daar dus wel even goed over na.

Maar eerst, accepteer je emoties. Dat zal je zoveel meer rust geven, dan door er constant maar tegen te vechten. Accepteer ook dat je emoties er mogen zijn. Dit is heel normaal en hier heeft ieder mens mee te maken.


5. Tel tot 10

10

Stel, je voelt je boos wanneer iemand iets stoms heeft gezegd tegen jou. Je bent constant in je hoofd bezig met datgene wat er tegen je is gezegd. Waarom doet en zegt iemand zoiets? Dat sloeg echt helemaal nergens op. Je gaat helemaal op in deze boosheid en komt hier niet goed uit. Doordat je hier de hele tijd aandacht aan geeft, blijf je boos.

Door eerst tot 10 te tellen, richt je je op het tellen in plaats van op de boosheid zelf. Je verplaatst als het ware je gedachten en aandacht. Per emotie is het wel verschillend of dit jou lukt. Wanneer je echt super boos bent en bijv. ook nog eens gestrest bent, is het een stuk lastiger om tot 10 te tellen, dan wanneer je verder goed in je vel zit en net iets leuks en ontspannends hebt gedaan. Dit heeft dus wel veel invloed.


6. Benoem je emotie en gevoel

Wanneer jij je emotie en gevoelens hebt geaccepteerd, kun je het daarna een naam geven en benoemen. Benoem eerst eens richting een ander, waar jij je veilig en vertrouwd bij voelt, hoe jij je voelt. De ander kan zo ook rekening houden met jouw gevoelens. Wanneer jij nooit of heel weinig deelt over hoe jij je voelt kan een ander hier ook geen rekening mee houden.

Het is dus heel belangrijk om met anderen te delen hoe jij je voelt. Je kunt er dan over praten met de ander en je blijdschap, angst, boosheid en/of verdriet delen. Dit kan heel fijn zijn om hierover te praten. Je hoeft echt niet alles altijd voor jezelf te houden. Misschien heeft de ander wel een heel goede tip voor jou of is het gewoon fijn om het kwijt te zijn.


7. Gevoelens komen en gaan

balonnen

Vaak komt een bepaald gevoel ineens omhoog en is het daarna ook weer verdwenen. Dat kan voor komen. Je kunt ook met meerdere gevoelens tegelijkertijd te maken hebben. Je bent dan bijvoorbeeld boos, maar ook blij. Dit kan best wel verwarrend zijn voor jezelf.

Wees je er bewust van dat bepaalde gevoelens dus ineens komen en ook weer weggaan. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld heel lang boos blijft, maar wanneer je verdrietig bent, dit eigenlijk altijd heel snel weer verdwenen is. Dit werkt ook weer bij iedereen anders. Zoek uit hoe dat voor jou werkt.


8. Neem tijd voor jezelf

Wanneer jij heel hoog in je emotie zit, dus wanneer jij bijvoorbeeld heel verdrietig bent, neem dan tijd voor jezelf. Het verdriet komt zoals hierboven benoemd niet zomaar ergens vandaan, je zult hier ongetwijfeld een goede reden voor hebben om verdrietig te zijn. Accepteer het verdriet en neem tijd voor jezelf. Ga iets doen waar jij je goed bij voelt en waar je blij van wordt. Dit kan het lezen van een goed boek zijn of een wandeling maken.

Dagelijks krijgen we te maken met heel veel prikkels en worden we overladen met verschillende emoties en gevoelens. Hierdoor is het goed om tijd voor jezelf te nemen en tot rust te komen. Gun jezelf deze tijd en sta stil bij wat jij in je lichaam voelt.

Je lichaam en gevoel zegt vaak veel. Je hoort ook wel vaak dat mensen zeggen: ‘luister naar je gevoel’. Vaak zegt je gevoel meer dan je gedachten en is het verstandig om naar je gevoel te luisteren. Je kunt dit vaak niet voor de gek houden, maar je gedachten wel.


9. Wat ga ik met mijn emoties doen?

Je hebt gelezen dat het verstandig is om je gevoelens te accepteren. Dit is niet altijd even makkelijk en leuk, want het liefst zijn we niet boos en/of verdrietig. Toch is het niet erg dat je dit af en toe voelt en is het juist goed dat dit eruit komt.

Ga bij jezelf na wat je wil doen met de emoties die je op een bepaald moment ervaart? Blijf je hier in hangen omdat het een fijne emotie is zoals blijheid? Of zet jij je over deze boosheid heen, omdat dit je eigenlijk niet verder brengt?

Uiteindelijk heb je zelf de keuze wat je met jouw gevoelens en emoties doet en hoe je hiermee omgaat.


Conclusie

emoties

Herken de emoties die jij ervaart en weet waar het bij jou vandaan komt. Op deze manier kun je hier ook wat mee gaan doen.

Je kunt ervoor kiezen om het te accepteren of om iets aan de situatie te doen en/of te veranderen. Je hebt zelf de keuze hoe jij met je emoties en gevoelens omgaat. Wees jezelf hier bewust van. En weet dat emoties vaak meer zeggen dan je zou denken. Ze hebben heel vaak een nuttige functie.


foto auteur Nienke Bussink
Dit artikel is geschreven door Nienke Bussink

In 2012 afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daarna bij diverse jeugdzorg instanties mensen mogen helpen met diverse problematieken. Nu ben ik Mental Coach en help ik mensen om het beste uit zichzelf te halen!

Website
© Coachinfo.nl 2021 | Onderdeel van BlijNienke.nl | KvK 78064686 | Website door Dik B.V.