Een goede balans tussen werk en privé is heel belangrijk. Wanneer jij het gevoel hebt dat je altijd maar aan het werk bent en niet veel vrije tijd hebt, zul je dit waarschijnlijk niet fijn vinden. Veel mensen vinden hun werk superleuk, maar wanneer je ook nog eens werk doet wat je niet leuk vindt, is de balans vaak ver te zoeken. Hoe zit dit bij jou?
Je leeft maar 1 keer, dus doe werk wat je leuk vindt en zorg ervoor dat de balans tussen werk en vrije tijd goed verdeeld is. Ik geef je hier een aantal tips waarmee je aan de slag kunt gaan voor een betere balans.
- 1. Plan genoeg tijd in voor ontspanning
- 2. Accepteer dat je niet alles af kunt hebben
- 3. Doe werk wat je leuk vindt
- 4. Herken een burn-out
- 5. Maak een weekplanning
- 6. Maak geen gewoonte van overwerken
- 7. Geef je grenzen aan
- 8. Accepteer hulp
- 9. Niet alles hoeft perfect!
- 10. Zorg ervoor dat je uitgerust bent
- 11. Werk om te leven, niet andersom
- 12. Wees je bewust van je privé tijd
- 13. Gebruik minder een mobiel
- 14. Wees niet altijd bereikbaar (buiten werktijd)
- 15. Durf nee te zeggen
- Conclusie: Blijf bewust bezig met de goede balans
1. Plan genoeg tijd in voor ontspanning
Het is belangrijk om genoeg tijd in te plannen voor voldoende ontspanning. Wanneer jij de hele dag druk bent en met dingen voor het werk bezig bent, kun je hier gespannen van worden. Het is juist zo belangrijk om ook leuke dingen te doen waar jij ontspannen van wordt. Dingen waar je energie van krijgt en weer helemaal van opleeft.
Weet je wel waar je ontspannen van wordt en waar je energie van krijgt? Schrijf eens voor jezelf op waar je energie van krijgt en wat jou een ontspannen gevoel geeft. Dat kan een lekkere wandeling zijn, lekker in bad gaan of winkelen. Het is echt heel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen. Zo kom je tot rust en tot jezelf. Je kunt je ergens anders op richten dan op je werk. Zorg er dus voor dat je hier tijd voor vrijmaakt.
2. Accepteer dat je niet alles af kunt hebben
Accepteer op je werk en thuis dat je niet alles af kunt hebben. Ik weet niet of jij gebruik maakt van to- do lijsten thuis en/of op je werk? Dit kan heel handig en fijn zijn om hier gebruik van te maken. Zo weet je wat je nog moet doen en wat je niet moet vergeten. Het afstrepen van taken die je hebt gedaan of afgerond hebt geeft vaak een voldaan gevoel.
We willen vaak ook te veel doen op een dag of in een week. Is jouw to-do lijst wel realistisch of is het eigenlijk al helemaal niet haalbaar voordat je er überhaupt aan begint? Kijk hier eens naar en wees eerlijk naar jezelf. Kun je dingen van je to- do lijst afhalen en dit verplaatsen naar een ander moment? Of moet het wel echt en kun je misschien toch iets anders verplaatsen? Wanneer jij hier een goede balans in hebt, zul je veel meer rust ervaren.
3. Doe werk wat je leuk vindt
Wat super belangrijk is, is dat je werk doet wat je leuk vindt. Doe jij werk wat je leuk vindt of vind je het wel best en blijf je maar wat in deze baan hangen? Ga dit voor jezelf uitzoeken en kom erachter of je werk doet waar je blij van wordt. Het kan heel spannend zijn om uit je comfortzone te stappen en iets anders te gaan doen. Maar wie weet heb je er altijd al wel over nagedacht om die ene baan of opleiding te gaan doen. Kijk wat hiervoor nodig is en waag de stap eens. Je leeft, zoals net gezegd, maar 1 keer, dus dit is wel de kans om het te gaan doen.
Wanneer je werk doet wat je eigenlijk niet leuk vindt, kun je hier met tegenzin naar toe gaan en hier weinig energie uit halen. Misschien is het aan het begin nog wel te doen, maar als je langere tijd werk doet wat je niet leuk vindt dan kan het je echt tegen gaan werken. Je kunt zelfs in een burn-out terecht komen en dat wil je zeker koste wat het kost vermijden.
4. Herken een burn-out
Wanneer je een burn-out hebt (of overspannen bent) ben je helemaal opgebrand en ben je doodop. Je hebt helemaal geen energie meer en eigenlijk is alles teveel voor je. Je kunt onder andere last hebben van slapeloosheid, een slechte concentratie, prikkelbaarheid en veel piekeren. Het herkennen hiervan is de eerste stap.
Dit kan al een heel grote en lastige stap zijn. Je wilt eigenlijk niet toegeven dat je een burn-out hebt natuurlijk, maar soms is dat wel het beste. Wanneer je je hier bewust van bent en het toe hebt gegeven, is het heel belangrijk om rust te nemen. Daarna is het belangrijk om te kijken naar de oorzaken hiervan en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn. Neem hier echt de tijd voor. Dit is heel belangrijk.
5. Maak een weekplanning
Zorg ervoor dat je een weekplanning maakt. Schrijf hier alle afspraken in op. Zowel privé als afspraken op het werk. Zo krijg je inzichtelijk hoe de verdeling eruit ziet tussen werk en privé en of deze balans in evenwicht is.
Over het algemeen bestaat de week vaak uit veel werkdagen, maar zorg er dan voor dat je daarnaast ook leuke dingen en ontspannende dingen doet in je privé tijd. Dit zorgt voor een goede balans wat heel belangrijk is. Als je alleen maar het gevoel hebt dat je aan het werk bent en daarnaast niet zoveel leuke dingen doet, dan bestaat je week voor het grootste deel alleen maar uit werken. Dit vinden de meeste mensen vaak niet heel leuk. Zorg er dan voor dat je een goede balans hebt. Hier heb je zelf invloed op.
6. Maak geen gewoonte van overwerken
Werk niet over, dit is een heel belangrijke. Ik hoop dat jij niet vaak over hoeft te werken. Je hoort wel van mensen dat ze heel vaak overwerken en dat dit ook van ze verwacht wordt. Het kan natuurlijk een keer voorkomen door onvoorziene en onverwachte situaties dat je moet overwerken, dat kan gebeuren. Maar het moet niet een gewoonte worden, dat je veel meer en vaker werkt dan op papier staat. Dat is niet de bedoeling.
Wanneer je vaak overwerkt, is je hele balans qua werk en privé nog meer verstoord. Dit is niet bevorderlijk voor jezelf. Houd dit dus goed in je achterhoofd. Soms moet je misschien een keer even extra werken, dat is prima, maar loop jezelf niet voorbij en bewaak je grenzen hier in.
7. Geef je grenzen aan
Grenzen aangeven is echt iets wat je moet doen. Dit is misschien niet altijd even makkelijk of leuk, je wilt de ander namelijk niet teleurstellen, maar is wel nodig. Wanneer jij je grenzen aangeeft wat werk en andere dingen in je privéleven betreffen, weten anderen waar ze aan toe zijn. Het kan zo zijn dat wanneer je vaag bent over wat je wil en wat je grenzen zijn, dat anderen hier misbruik van maken. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Leer nee zeggen en doe dit dan ook. Stel, een collega vraagt aan jou of je nog wat taken van hem of haar op wil pakken, kijk dan eerst of je hier zelf wel tijd en ruimte voor hebt, voordat je ja zegt. Je mag hier gerust op terugkomen door te zeggen: ‘Ik denk hier nog over na, je hoort van me’. Je hoeft niet direct antwoord te geven wanneer je het op dat moment niet goed weet. Denk hier rustig over na en kom hier later op terug.
Wanneer jij nooit of bijna nooit je grenzen aangeeft, gaan mensen ook bepaalde dingen van je verwachten. Mensen verwachten dat je altijd maar ’ja’ zegt. Wanneer je dan wel een keer ‘nee’ zegt, kunnen ze dat misschien niet zo goed accepteren, maar dat is hun probleem. Jij hebt nu wel een keer nee gezegd en dat is hartstikke goed!
8. Accepteer hulp
Accepteer hulp van anderen op je werk. Wanneer een collega een keer aanbiedt iets van jou op te pakken of over te nemen, accepteer dit dan. Heel vaak willen we alles zelf doen en zelf in handen houden. Dit is helemaal nergens voor nodig. Het kan juist heel fijn zijn dat een ander een keer wat voor je doet. Dit scheelt jou heel wat werk. Dus accepteer die hulp!
Wanneer iemand jou een keer in je privéleven wil helpen, accepteer dit dan ook. Het is ook helemaal niet erg om hulp te vragen, dit mag je ook wel doen op het werk. Het kan misschien wat onwennig voelen om dit te doen, maar vraag het eens. Je hoeft niet alles zelf te doen, er zijn vaak genoeg mensen die jou willen helpen.
9. Niet alles hoeft perfect!
We willen vaak alles helemaal perfect hebben en doen. We willen het perfecte leven nastreven, zowel qua werk als privé. Maar dit is vaak helemaal niet haalbaar en realistisch. In de media wordt hier vaak ook een heel verkeerd beeld van gegeven. Het lijkt of alle bekende en beroemde mensen perfect zijn, maar dit valt vaak vies tegen in de realiteit.
Kijk eens naar wat wel realistisch is en wat haalbaar is. Het hoeft echt niet perfect. Niemand is perfect, ook jij niet, dus dit hoef je ook niet na te streven. Soms is goed, ook al goed genoeg. Ga hier mee oefenen en zeg dit eens wat vaker tegen jezelf. Je leert zo dat goed ook goed is en dat het niet altijd beter of helemaal perfect hoeft. Je bent goed zoals je bent!
10. Zorg ervoor dat je uitgerust bent
Wanneer jij ervoor zorgt dat je uitgerust bent, kun je alles wat er in je leven gebeurt vaak veel beter hebben. Wanneer jij goed slaapt en uitgerust bent, begin je de dag al heel anders dan wanneer je niet goed hebt geslapen. Zeer belangrijk dus.
Wanneer je moe bent, zullen kleine taken of klusjes, die normaal gesproken niet heel veel van je vragen, nu wel heel veel van je vragen. Ik denk niet dat je dit wil toch? Zorg dus voor een goed slaapritme. Lees mijn artikel over het verkrijgen van een goed slaapritme eens door, wie weet heb je hier ook wat aan.
11. Werk om te leven, niet andersom
Je werkt om te leven en niet andersom. Dit is een heel belangrijke, wat je goed moet onthouden. Het leven moet leuk zijn en een feestje, geen kwelling. Je leeft namelijk maar 1 keer, dus maak er wat moois van. Doe werk wat je leuk vindt en onthoudt dat niet alles om je werk draait. Het draait om een fijn en leuk leven!
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je genoeg verdient om rond te kunnen komen, dat snap ik heel goed. Maar het is minstens zo belangrijk dat je werk leuk is en je werkt om te leven.
12. Wees je bewust van je privé tijd
Sta stil bij de privé tijd die je hebt. Iedere dag bestaat uit 24 uur, dit verandert niet. Doe wat nuttigs met deze tijd en maak er wat van. Doe wat je leuk vindt, waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt.
Misschien vind je tv kijken wel heel leuk om te doen, maar het is zonde om al je privé tijd die je hebt te verdoen aan tv kijken. Wees je hier dus bewust van en kijk wat je met deze tijd kunt doen.
13. Gebruik minder een mobiel
We gebruiken tegenwoordig steeds vaker onze mobiel. Je ziet overal mensen die bezig zijn met hun mobiel, in de stad, tijdens het wandelen, op het terras etc. Daarnaast pakken we heel snel onze mobiel erbij, zelfs als we een film aan het kijken zijn. Dit is helemaal niet nodig. Door constant je mobiel erbij te pakken, dwaal je af en ben je niet bezig met wat je eigenlijk aan het doen bent. Je bent met veel te veel dingen tegelijk bezig en zo kun jij je niet goed focussen op datgene wat je aan het doen bent.
Spreek met jezelf af dat je je mobiel wat vaker weg legt en pak je mobiel er dan ook echt niet bij. Wat kan helpen is om je mobiel op stil te zetten. Zo hoor je het niet wanneer je een berichtje binnen krijgt of een belletje. Ik ben benieuwd hoe jij dit gaat ervaren!
14. Wees niet altijd bereikbaar (buiten werktijd)
Het is belangrijk om niet altijd bereikbaar te zijn. Sommige werkgevers verwachten dat hun werknemers constant bereikbaar zijn, ook buiten werktijd. Er bestaan zelfs allemaal whatsapp groepen waarin werkgerelateerde zaken worden besproken. Dit is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Je bent buiten werktijd op dat moment niet voor niks vrij en niet op je werk. Zet desnoods je telefoon uit of geef duidelijk aan dat je buiten werktijd niet gestoord wil worden. Niet alles draait om je werk, dit kan vaak ook wel wachten.
Het is wel lastig als het van je verwacht wordt en iedereen zich op het werk hier zo naar gedraagt en hier in mee gaat. Maar wees moedig en zet de eerste stap om aan te geven dat je niet altijd bereikbaar wil en kan zijn buiten werk. Dit is juist heel krachtig en goed als je dit aangeeft. Dit heeft ook voor een heel groot deel met de verwachtingen te maken. Wanneer dit nooit besproken wordt en niemand aangeeft het vervelend te vinden, zal het ook nooit veranderen.
15. Durf nee te zeggen
Durf ook eens een keer nee te zeggen tegen anderen. Zowel op je werk als in een privé situatie. Het is helemaal niet erg om een keer nee te zeggen en iets niet te willen doen.Dit is juist heel goed van je. Misschien vind je het wel lastig en voelt het niet fijn omdat je dit niet gewend bent om te doen. Toch is het goed om hier mee te gaan oefenen en wel een keer nee te zeggen. Je geeft zo beter je grenzen aan en gaat hier niet overheen. Bedenk eerst wat je niet fijn vindt en waar je niet achter staat. Dan kun je het ook goed aangeven richting de ander.
Je hebt vast wel een keer gehad dat iemand iets van jou vroeg, maar je hier geen tijd of geen zin in had. Toch heb je ja gezegd, om de ander tevreden te houden en misschien wel te pleasen. Stop hier alsjeblieft mee. Je hebt alleen jezelf hiermee.
Het is ook niet erg om aan te geven dat je het op dat moment nog niet weet wat je hiermee wil. Je kunt dan alsnog nee zeggen tegen de ander. Ga hier maar eens mee oefenen!
Conclusie: Blijf bewust bezig met de goede balans
Je hebt hier boven een 9-tal tips kunnen lezen die ervoor kunnen zorgen dat jij weer een goede balans hebt tussen werk en privé. Blijf jezelf hier bewust van en kijk regelmatig eens naar hoe het er op dat moment voor staat. Is de balans tussen je werk en je privé nog steeds goed? Of moet je hier weer wat aan gaan doen en/of veranderen?
Het is belangrijk om hier af en toe wel eens op terug te komen en te kijken hoe je hier op dat moment mee om gaat. Wanneer je iets geen aandacht geeft, kan het naar de achtergrond verdwijnen en dat zou zonde zijn.
Je kunt voor jezelf bijvoorbeeld elke maand in je agenda zetten dat je hier even kort bij stilstaat met hoe het ervoor staat. Zo weet je zeker dat je het niet vergeet en het ook een punt van aandacht blijft. Good luck!
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Hoe kan ik mijn slaapritme veranderen? 10 tips!
- Hoe verminder ik mijn onrustige gevoel (rusteloosheid)? 10 tips
- Wie ben ik? 18 vragen om te ontdekken wie je bent
- Waar ben ik goed in? 10 manieren om talent & competenties te ontdekken
- Geluk en gelukkig: hoe word je dat? 20 tips
- Waarom ben je zo snel geïrriteerd, en wat doe je er aan? 11 tips
- Burn-out: hoe herken je het en wat doe je er aan?
- Heb jij last van een opgejaagd gevoel? 12 tips!
- Verveling, wat kun je daar aan doen? 31 tips
- HSP: hoe herken ik of ik hooggevoelig ben? 23 kenmerken